0

núm. 22  |  any 2012  

Cinema i educació

Áurea Ortiz. Departament d’Història de l’Art. Universitat de València

HISTÒRIA DE L’ART

Els ensenyen què és un hendecasíl•lab o una sinalefa, qui es Lope de Vega o Dickens, saben fer integrals i derivades; però, si no han tingut la sort de trobar a l’institut cap docent interessat i entusiasta (a qui devem un immens agraïment), coses com ara continuïtat, contracamp, neorealisme, Fellini o Kurosawa els sonaran a xinès. Per més que passen el dia consumint-ne i que siguen sovint la seua única font d’informació, és ben probable que no tinguen ni idea de com es construeixen les imatges en moviment. I així, tot i que no hi ha manera d’entendre el món actual sense tenir en compte la immensa influència del cinema i de la televisió, i que l’audiovisual ocupa un lloc central en la nostra cultura, el seu estudi és limitadíssim i sembla que (tret dels entusiastes dels quals parlava més amunt) a ningú no li importa.

Quan alguns d’aquests joves decidisquen estudiar la carrera d’Història de l’Art a la Universitat, hi trobaran assignatures d’història del cinema i se sorprendran fins al punt de posar-les entre les matèries favorites. Entre l’alumnat, igual que en la societat, són majoria les persones que només han vist cinema comercial i identifiquen cinema amb Hollywood. I en vista d’això, els professors hem de començar pel principi: «què és un pla», i avançar a poc a poc descobrint els conceptes i els cineastes bàsics. Les assignatures que s’imparteixen són tres (fins ara eren cinc, però en desapareixen dues en els estudis de grau): Història del cinema fins al 1930, Història del cinema des del 1930 i Història del cinema espanyol. Veure com vencen prejudicis, en entendre que hi ha moltes maneres de fer cinema, i descobreixen obres i autors que ni imaginaven és una de les grans satisfaccions que se’ns ofereix al professorat. I quan, en acabar el curs, et diuen que la seua mirada ha canviat, que ja no perceben el cinema com abans i que han vist tal o tal pel•lícula que abans d’assistir a les classes mai no s’haurien plantejat veure, sents que has guanyat algun tipus de batalla necessària.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos necesarios están marcados *

Puedes usar las siguientes etiquetas y atributos HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 5 7 ?
 
FireStats icon Powered by FireStats