núm. 23  |  any 2012

La conferència de la sociòloga Marina Subirats va obrir l’edició d’enguany de la Jornada d’Informació als orientadors i orientadores que la Universitat organitza des de fa setze anys. Aquesta activitat s’emmarca dins el programa Conèixer, una iniciativa que difon l’oferta formativa de la Universitat de València.

Redacció

En la Jornada d’Informació, que tingué lloc el passat mes de gener a l’aula magna de la Facultat de Medicina, participaren 376 professionals de l’orientació que treballen en centres educatius valencians. Els hi donà la benvinguda Esteban Morcillo, rector de la Universitat de València, i Daniel González, delegat del rector per a Estudiants de la Universitat de València.

Marina Subirats, catedràtica emèrita de sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona, pronuncià la conferència «Aprofitar els talents menystinguts. Algunes claus per a produir canvis en l’elecció d’estudis» i afirmà que la discriminació de gènere en l’escola continua sent forta perquè, segons que va explicar, «l’escola està dissenyada per formar homes» i «les xiques encara són una figura secundària en tots els nivells educatius, des d’infantil fins a la universitat».

Subirats va fer referència a la iniciativa que es va dur a terme en la dècada dels setanta per portar a les aules dones que eren enginyeres, o tenien altres professions tradicionalment associades als homes, perquè es pensava que això podria incidir en l’elecció de les joves estudiants. Va exposar, però, que s’havia comprovat que hi tenia molt poc efecte perquè als 12 o 13 anys la personalitat ja està formada. La professora Subirats creu que per a produir un canvi en l’elecció d’estudis cal començar des del naixement, des de l’educació infantil, amb el suport de les famílies i els mitjans de comunicació per a transformar una societat molt androcèntrica.

La Jornada es va completar amb una taula redona moderada per Rosa Marín, vicerectora de Postgrau, sobre els estudis de grau i postgrau, en què intervingueren Vicente Cerverón, director de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria, Concha López, vicedegana de la Facultat de Medicina i Odontologia, i Salvador Montesinos, degà de la Facultat de Dret.

Finalment, la vicerectora d’Estudis i Política Lingüística de la Universitat de València, Isabel Vázquez, va tancar el programa d’activitats amb una exposició pràctica sobre l’accés i l’oferta de graus del curs 2012-2013. En la seua intervenció anuncià que finalment, la Universitat de València no implantarà Veterinària el pròxim curs.

Visites

Durant els dies 21, 22 i 23 de febrer tingueren lloc les visites en què han participat 8.422 estudiants de secundària. El campus de Blasco Ibáñez va acollir 3.633 visitants. El dels Tarongers fou visitat per 3.168 alumnes i al campus de Burjassot es desplaçaren 1.621 futurs universitaris. Les facultats d’Economia i de Medicina i Odontologia són els centres que han rebut més preuniversitaris.

Les visites són una iniciativa conjunta del Servei d’Informació i Dinamització (SEDI) i els 18 centres universitaris que expliquen els visitants l’oferta de graus del centre –posant atenció en les competències i els coneixements previs que convé tenir– i els mostren les instal·lacions. Així mateix, se’ls lliura una guia amb els plans d’estudi dels graus del centre que han escollit visitar, a més de la Guia d’accés a la Universitat de València.

L’espai en Internet que ha donat difusió al programa Conèixer la Universitat és http://coneixer.blogs.uv.es, on també s’atenen consultes sobre l’accés a la Universitat de València.

Dissabtes d’informació és la pròxima activitat programada. Està prevista per als dies 23 i 30 de juny, en horari de matí, amb l’objectiu de proporcionar informació i assessorament als futurs universitaris i les seues famílies.

La Universitat de València oferirà 8.462 places de primer per a les 58 titulacions de grau. Si bé són les mateixes places que el curs passat, la Universitat ha anunciat que reduirà 1.111 grups docents teoricopràctics.

Les activitats per a secundària, en marxa

Olimpíades, tallers, visites als laboratoris, premis i concursos, cursos de reciclatge, etc., omplin l’agenda d’activitats per a secundària que organitza la Universitat de València. Hi destaquen les olimpíades per la tradició i pel nombre d’estudiants que mobilitzen. Actualment, la Universitat participa en l’organització de les olimpíades de biologia, de clàssiques, d’economia, de física, de geologia, de matemàtiques, de química i de valencià.

Entre les propostes noves per a aquest curs cal destacar la matinal Què fem amb la llengua en l’ensenyament? Eines per a la seguretat i assertivitat en la docència de matèries en valencià, adreçada al professorat de secundària obligatòria i batxillerat. Aquesta activitat l’ha organitzada el Servei de Política Lingüística, amb el patrocini de la Delegació per a la Incorporació, que impulsa gran part de les activitats que s’ofereixen als estudiants no universitaris i al seu professorat.

També el Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa proposa com a novetat dues sessions formatives per al professorat de filosofia en secundària que es faran a juliol. La primera, a càrrec de Teresa López Pardinas, està dedicada a la lectura en batxillerat de la «Introducció» i la «Conclusió» d’El segon Sexe, de Simone de Beauvoir. La segona sessió, a càrrec de  G. Quintás, J.V. Bonet, W. Llana i J.I. Tudela, du per títol «Llegint la Summa Theologica» de Tomás de Aquino.