núm. 22  |  any 2012

Cinema i educació

MAGISTERI

Juli Hurtado i Nieves Ledesma Facultat de Magisteri.Universitat de València

«EspaiCinema» és un projecte d’innovació desenvolupat des del 2006 a la Facultat de Magisteri de la Universitat de València per professorat de sis departaments (Didàctica de la Llengua i la Literatura; Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal; Didàctica i Organització Escolar; Filosofi a; Metafísica i Teoria del Coneixement; i Sociologia i Antropologia Social), i en el qual han participat, fins ara, més d’un miler d’estudiants.

Aquesta iniciativa té tres objectius que relacionen el cinema amb l’educació. El primer, estudiar la representació que es fa a les pel·lícules i sèries de televisió del treball dels i de les docents; el segon, desenvolupar estratègies per aprofitar el cinema com a recurs didàctic; i el tercer, reflexionar sobre la formació que els mitjans audiovisuals exerceixen sobre la nostra percepció de la realitat.

Per aconseguir aquests objectius, «espaiCinema» realitza projeccions i fòrums de pel·lícules (fins ara, unes cinquanta) dins de l’oferta d’activitats complementàries de la Facultat de Magisteri i posa a l’abast de la comunitat educativa fitxes didàctiques (mitjançant la seua web). A més, es fa ressó d’altres iniciatives semblants (Cinescola, Mupai, etc.) i col·labora amb altres entitats relacionades amb l’educació i la sensibilització audiovisual, com per exemple l’ONCE. Com a complement, promou la publicació de llibres i articles sobre els objectius del projecte. El primer llibre, Didàctica de la pantalla. Per una pedagogia de la ficció audiovisual, pot descarregar-se de la web d’espaiCinema. El segon llibre, Didàctica de la pantalla II. El cinema a l’educació, ha estat publicat en octubre de 2011 per l’Editorial Germania. Finalment, també promou els seus objectius mitjançant la realització d’audiovisuals. Un primer curtmetratge fet íntegrament pel professorat ha estat Serà Agustí… (octubre de 2010).

Les quatre cents coups (França, 1959)

Direcció: François Truffaut.
Producció: Les Films du Carrosse.
Guió: François Truffaut i Marcel Moussy.
Fotografia: Henri Decae.
Música: Jean Constantin.
Intèrprets: Jean-Pierre Léaud, Albert Remy, Claire Maurier, Guy Decomble, Yvonne Claudie, Pierre Repp, Patrick Auffay, Georges Flamant, Robert Beauvais.
Duració: 97 minuts.
Antoine Doinel (J. P. Léaud), un adolescent de catorze anys, viu en soledat el difícil pas de la infància a l’adolescència. Les atencions que li presta la seua família són mínimes i els seus desitjos i il·lusions no encaixen en la institució escolar. En aquesta marxa en solitari només té la complicitat del seu company de classe, René.