núm. 32  |  any 2016

Rafael García Ros | Departament de Psicologia Evolutiva i de l’Educació. Universitat de València

Les concepcions tradicionals de l’assessorament vocacional, que emfatitzaven identificar els interessos professionals dels estudiants i el seu ajust a determinades professions, han estat criticades pel fet de no promoure el desenvolupament d’habilitats dirigides a afrontar la complexitat i inestabilitat de l’entorn laboral actual, així com a respondre a les situacions i dificultats que puguen trobar a l’hora de preparar i iniciar el desenvolupament de les seues carreres.

En l’actualitat s’emfatitza la necessitat de promoure les habilitats de gestió personal de la carrera -entesa com un procés actiu, constructiu i a llarg termini-, relacionades amb l’aprenentatge autoregulat, amb una orientació cap a la resolució de problemes, i amb les capacitats d’adaptació i flexibilitat dels estudiants en aquest àmbit. Aquestes habilitats són essencials (a) en l’anàlisi, planificació i presa de decisions a adoptar en les seues trajectòries acadèmiques i professionals, (b) per afrontar-ne eficaçment les dificultats i, (c) per ajustar el seu comportament a les circumstàncies que puguen experimentar en un context laboral complex i canviant.

Així, la nostra actuació ha de potenciar que els estudiants desenvolupen habilitats de cerca i selecció d’informació  procedent de l’entorn  acadèmic i laboral (exploració de l’entorn), l’autoconeixement de les seues característiques, interessos i competències (exploració pròpia), així com també habilitats de gestió personal de la carrera, i que incrementen la seua capacitat de triar i regular adequadament aquesta. Els cal identificar com adaptar i desenvolupar noves competències en funció de les necessitats del mercat laboral o afrontar possibles transicions que puguen experimentar en la seua vida professional.

En síntesi, es tracta de promoure que els estudiants exploren i planifiquen la seua carrera, que assumisquen una perspectiva de futur, i facilitar-los que (a) desenvolupen un sentiment d’autoeficàcia personal relacionat amb aquesta, (b)  identifiquen els seus interessos vocacionals, fomentant l’establiment d’objectius i metes personals i centrant-se inicialment en un camp professional ampli, (c) desenvolupen la seua identitat vocacional i professional, (d) desenvolupen les competències implicades en l’aprenentatge i treball en equip, (e) incrementen tant l’acte de coneixement de les seues competències i interessos com del món del treball, (f) desenvolupen les seues habilitats de planificació, control i autoavaluació de la seua actuació com a aprenents; i (g) incrementen la seua capacitat d’adaptació i flexibilitat davant el context laboral actual.