0

núm. 32  |  any 2016  

Dues iniciatives de la Universitat de València promouen experiments pràctics perquè l’alumnat preuniversitari, tant d’infantil i primària com de secundària i batxillerat, s’aproxime al treball dels laboratoris.

Maria Josep Picó Garcés

La maleta com a metàfora del viatge iniciàtic en el mètode científic. I també com a símbol de l’equipatge bàsic per desenvolupar experiments de laboratori. Dues iniciatives promogudes per la Universitat de València que conviden a fer exercicis pràctics a fi d’aproximar el mètode científic a l’alumnat preuniversitari i, alhora, fomentar les vocacions dels joves per la ciència. Són Les maletes de l’armari de pràctiques. Experiments itinerants, de l’Aula Experimenta de la Facultat de Física, i Encontres amb la maleta de la ciència, de la Càtedra de Divulgació de la Ciència - Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i).

El projecte de Les maletes de l’armari de pràctiques. Experiments itinerants va sorgir en el si de l’Aula Experimenta «al final de la passada dècada dels anys noranta per incentivar l’ensenyament de la física i millorar la seua comprensió durant l’educació secundària», exposa Miguel Andrés, catedràtic de Física aplicada i electromagnetisme, i un dels creadors de la iniciativa. «Perquè des de la facultat havíem comprovat que és en aquest període on es donava un coll de botella i, al nostre entendre, la falta de realització d’experiments pràctics era una mancança important», assevera.

Les maletes pretenen «incentivar la familiaritat amb els experiments de física, amb una atenció especial dels fenòmens naturals, en relació amb les matèries impartides en secundària i batxillerat, tenint en compte tant la falta de temps del professorat per preparar-los, com sovint la mancança de mitjans, ja que no en tots els centres hi ha laboratoris», comenta Chantal Ferrer, coordinadora de l’Aula Experimenta. El temps és una de les claus d’aquesta proposta. «A diferència d’altres equips existents en el mercat, els nostres experiments –molt variats i, a vegades únics, com ara el d’interferències d’ones acústiques– s’acompanyen de material i fitxa explicativa perquè en menys d’un quart d’hora el professorat els puga preparar per als alumnes», afegeix Andrés.

Cursos de formació

Els professors interessats a portar en préstec aquestes maletes als seus centres de tot l’àmbit autonòmic valencià han de posar-se en contacte amb el Servei de Formació Permanent de la Universitat de València. Però, abans «han de realitzar un curs de formació de l’Aula Experimenta on es desenvolupen tots els experiments de les diverses maletes als laboratoris de la Facultat de Física, amb personal qualificat, amb la finalitat de preparar-los i aconsellar-los, ja que considerem que aquesta preparació inicial és fonamental perquè l’activitat tinga èxit», argumenta Ferrer. Aquesta formació específica es realitza cada dos anys i la pròxima tindrà lloc, precisament, el curs 2016-2017.

Al llarg de més de quinze anys de trajectòria de Les maletes de l’armari de pràctiques, en paraules de Miguel Andrés: «hem comprovat que el nostre projecte ha servit per facilitar el contacte del professorat i l’alumnat de secundària i batxillerat amb l’experimentació de moltes matèries –electromagnètica, òptica, ones estacionàries en cordes, etc.– i sabem que desenes de professors fan servir aquest material incondicionalment a les seues classes».

Experiments per a infantil i primària

Per la seua banda, la iniciativa de la Càtedra de Divulgació de la Ciència, està basada en el llibre de l’Editorial Graó, La maleta de la ciència d’Enric Ramiro, professor de Didàctica de les ciències socials del Departament d’Educació de la Universitat Jaume I de Castelló. El projecte, que es va presentar al final del 2015, consisteix a la preparació, en forma d’equipatge, de 60 experiments d’aire i d’aigua per a xiquets entre 3 i 12 anys i ha sigut escollit pels participants del Congrés Comcired 2015 com un dels dos millors projectes de divulgació de la ciència en l’àmbit espanyol. 

En aquesta primera edició, s’han fabricat 50 unitats de La maleta de la ciència dissenyada per Paco de la Torre i Teresa Tomàs –amb el suport de la Fundació Espanyola per la Ciència i la Tecnologia, del Ministeri d’Economia i Competitivitat–, les quals han estat demanades pels centres educatius i, a diferència de la iniciativa de l’Aula Experimenta, aquest material no es presta sinó que es cedeix de forma permanent perquè en facen ús cada any a infantil i primària.

Enric Ramiro ha ideat i posat en pràctica els 60 experiments durant vora tres dècades a escoles, centres de formació, i recursos educatius (Cefires) i cursos d’estiu. «Des de la meua experiència als centres de professors d’Alzira i de Xàtiva vaig comprovar les necessitats en infantil i primària d’activitats pràctiques, però amb exigències importants, per exemple, que no requeriren materials o pràctiques perillosos, ni aigua calenta ni gel; tampoc químics. Així va sorgir aquest projecte, que primer va ser una maleta blava de plàstic i també un poal», fa memòria el professor.

«Hi ha una separació bastant definida entre l’estudi dels conceptes científics i les pràctiques corresponents, un exercici habitual que no mostra cap paral·lelisme amb l’activitat científica real», afirma Ramiro, qui lamenta l’absència de pràctica científica a infantil i primària, on han desaparegut els laboratoris, quan «aquest tipus d’activitats pensades de manera oberta i creativa són fonamentals per comprendre el treball quotidià dels científics». L’administració autonòmica, segons l’opinió del creador de La maleta de la ciència, «hauria de fomentar l’alfabetització científica dels xiquets, no només per fomentar les vocacions dels joves sinó per evitar l’animadversió a la ciència, en especial de les xiques». «La ciència ha d’enamorar des de ben menuts i, si és possible, conjuntament amb tota la comunitat educativa, amb els pares i els mestres», conclou Enric Ramiro.

 

Més informació:

- Les maletes de l’armari de pràctiques. Experiments itinerants (Educació secundària i batxillerat)
Aula Experimenta. Facultat de Física:
http://www.uv.es/uvweb/experimenta/ca/maletes-exp-/son-/son-maletes-armari-practiques-1285929596007.html
- Com reservar Les maletes de l’armari de pràctiques:
http://www.uv.es/uvweb/experimenta/ca/maletes-exp-/son-/son-maletes-armari-practiques-1285929596007.html
- Aula Experimenta:
http://www.uv.es/uvweb/futuros-estudiantes/ca/activitats-secundaria/activitats-alumnes/aula-experimenta-1285852808167.html
- La maleta de la ciència (Educació infantil i primària). Càtedra de Divulgació de la Ciència UCC+i:
http://www.uv.es/uvweb/unitat-cultura-cientifica-innovacio-catedra-divulgacio-ciencia/ca/llista-videos/universitat-valencia-crea-una-maleta-experiments-acostar-ciencia-mes-menuts-1285899581088/Recurs.html?id=1285953952002

 

 

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos necesarios están marcados *

Puedes usar las siguientes etiquetas y atributos HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 8 14 ?
 
FireStats icon Powered by FireStats