núm. 34  |  any 2017

Nuria Tabanera García | Departament d’Història Moderna i Contemporània. Universitat de València

Per a ser bibliotecari/ària una bona opció és cursar el grau en Informació i Documentació. Els bibliotecaris, encarregats de conservar, organitzar i garantir l’accés al material bibliogràfic, són només alguns dels tècnics en documentació que es formen en aquest grau, ofert a la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de València. En la societat del coneixement del segle XXI, hi ha una creixent quantitat d’informació que es crea i es conserva en molt diversos formats i suports (paper o electrònic) i que és demanada per nombrosos usuaris amb diferents interessos i objectius. Per això, en aquest grau multidisciplinari, de fort component pràctic i instrumental, i marcat per l’ús de les noves tecnologies, es formen documentalistes versàtils amb coneixements tant humanístics com tecnològics, que inclouen des de l’arxivística i la història del llibre fins al màrqueting, l’estadística i la programació.

El bibliotecari i, en general, el documentalista són cada vegada més necessaris per a fer accessible i recuperable la informació, independentment d’on s’ubiquen, per ajudar els usuaris a superar els perjudicis del seu excés en la mar de dades que és Internet, o per preservar el patrimoni bibliogràfic i documental per al futur. La revolució digital troba avui en els documentalistes els professionals preparats per a ser tant arxivers i bibliotecaris, en centres públics o privats, com dissenyadors i gestors de continguts web i multimèdia, gestors de comunitats virtuals (community manager), vigilants tecnològics o consultors i/o analistes d’informació. D’altra banda, aquest grau té una àmplia oferta de pràctiques curriculars en biblioteques, arxius, centres de documentació i empreses privades que exemplifiquen la multiplicitat de perfils laborals relacionats amb una disciplina estratègica en la societat de la informació i que gaudeix d’altes taxes d’ocupabilitat.

Per seguir formant-se

Si es vol continuar amb una formació de postgrau, la Universitat de València ofereix un màster oficial en Patrimoni Cultural, Anàlisi i Gestió, de 60 crèdits, que inclou un itinerari en Patrimoni bibliogràfic i documental.