núm. 34  |  any 2017

Daniel Ferrandis Ciprián | Coordinador del grau en Criminologia. Departament de Dret Penal. Universitat de València

La criminologia és una ciència empírica i interdisciplinària que aspira a oferir un coneixement fiable sobre la complexitat dels processos de la delinqüència, del control social i de la victimització. La funció social de la criminologia se centra a minorar els problemes de persones reals en la seua relació amb aquests processos. En l’àmbit comparat, particularment a Europa, el coneixement criminològic s’utilitza en el disseny, l’aplicació, l’estudi i l’avaluació de pràctiques, programes, normes i polítiques relacionades amb el control social i els processos de criminalitat i victimització.

Els estudis de criminologia a la Universitat de València tenen una llarga tradició històrica que es remunta a la creació de l’Institut de Criminologia l’any 1968 i que ha permès consolidar una oferta formativa atractiva per als estudiants i amb una clara vocació envers la pràctica professional. D’aquesta manera, el grau en Criminologia proporciona les eines teòriques i pràctiques necessàries per a analitzar la realitat criminal des d’una perspectiva interdisciplinària i al mateix temps integradora (dret penal i processal, psiquiatria forense, medicina legal, tècniques d’anàlisi criminal, mediació, policia científica, investigació criminal, seguretat pública i privada, etc.).

El grau en Criminologia també inclou 30 crèdits que l’estudiant pot escollir lliurement entre l’oferta d’assignatures optatives per a obtenir una de les tres mencions ofertes: Criminologia aplicada, Seguretat pública i Detectiu privat, que juntament amb els convenis per a la realització de pràctiques en diverses institucions cobreixen els perfils professionals relacionats amb la figura del criminòleg (forces i cossos de seguretat; administració de justícia, centres de menors i institucions penitenciàries; seguretat privada; detectiu privat, assistència i intervenció amb víctimes, política criminal i benestar social).

Per complementar.

L’oferta formativa en l’àmbit criminològic es completa amb la possibilitat de cursar el doble grau en Dret i Criminologia i el màster oficial en Criminologia i Seguretat, que, com a títol de postgrau, ofereix dos itineraris d’especialització; un en Criminologia forense i un altre en Gestió de la seguretat.