núm. 22  |  any 2012

Cinema i educació

BIOLOGIA

Luis Pascual. Departament de Genètica. Universitat de València

Un comentari, en principi anecdòtic, porta a Lola, redactora del programa radiofònic Secreto de Sumario, a plantejar-se la relació entre el treball de Charles Darwin i el Cas Maeso. A partir d’ací, amb una trama argumental plena d’intriga, es relaciona magistralment la teoria de l’evolució per selecció natural amb tot allò que envolta el cas de contagi massiu d’hepatitis conegut com «Cas Maeso». Rere la petjada de Darwin, segons les pròpies autores, és sobretot un esforç per posar la ciència a l’abast de tothom, cercant l’entreteniment sense renunciar al rigor i a la difusió de valors científics.

Nosaltres fem ús d’aquest documental de producció pròpia en les sessions de tutories dins l’assignatura de primer curs del grau en Biologia: Arbre de la vida. El que es pretén és familiaritzar l’alumnat amb els conceptes bàsics de la teoria de l’evolució i la història de la vida, i també amb els procediments per reconstruir-la i amb les implicacions que té el procés evolutiu en la classificació dels éssers vius. El visionat previ del documental permet posteriorment una sessió on es debat sobre els conceptes bàsics de la teoria de l’evolució i la implicació que té en les nostres vides. L’activitat es complementa amb la redacció, per part dels estudiants, d’un document reflexiu sobre alguna notícia o aspecte concret de la teoria de l’evolució.

En biologia necessitem de l’observació del món natural. Molt hem avançat des de l’època dels primers viatges de naturalistes i de la conquesta del món cel·lular amb la introducció del microscopi fins arribar a les actuals recreacions virtuals del món molecular. Observar les estructures o processos biològics és una eina imprescindible en la nostra tasca docent i el cinema, sobretot el documental científic, se’ns presenta com el gran aliat, complement perfecte de les pràctiques de laboratori i de les eixides al medi natural, en permetre dur la natura a l’aula.

Rere la petjada de Darwin.

Rere la petjada de Darwin
Gènere: Documental.
Direcció: Harmonia Carmona i Maria Sales.
Producció: TAU-Taller d’Audiovisuals de la Universitat de València.
Guió: Harmonia Carmona.
Assessoria científica: Juli Peretó.
Duració: 58 minuts.
Any: 2010.

Un dels primers esquemes de Darwin.

Un dels primers esquemes que Darwin va dibuixar, on presenta la idea de relació filogenètica (genealògica) entre els éssers vius. Ala quadern, hi escriu: «Crec que arribarà el moment, encara que jo no viuré per veure-ho, en què tindrem arbres genealògics (filogenètics) bastant correctes de cada un dels grans regnes de la natura».