núm. 22  |  any 2012

Cinema i educació

FARMACOLOGIA I FARMÀCIA CLÍNICA

Marisa Ferrándiz. Departament de Farmacologia. Universitat de València

Un dels desafiaments de l’ensenyament, especialment de l’ensenyament universitari, és situar el coneixement en el context viu i, sens dubte, la imatge posseeix una força comunicativa directa. La utilització del cinema en les ciències de la salut per complementar i millorar l’adquisició de coneixements, no solament científics sinó també humans, és freqüent. Això no obstant, abordar l’ensenyament d’aspectes farmacològics, terapèutics o bé d’aspectes ètics i sociològics en aquest context i amb estudiants de la llicenciatura/grau en Farmàcia, encara constituïa un repte.

Per això, des de fa cinc anys, la Unitat Docent de Farmàcia del Departament de Farmacologia de la Universitat de València va posar en marxa «Farmacinema». En aquesta activitat, els estudiants assisteixen a diverses projeccions de pel·lícules seleccionades pels professors: L’oli de la vida (George Miller, 1992), Despertares (Penny Marshall, 1990), Els xics de la senyoreta Evers (Joseph Sargent, 1997), El jardiner fidel (Fernando Meirelles, 2005), etc. En cada sessió, el procediment utilitzat és similar: una breu introducció amb les característiques tècniques de la pel·lícula i els punts forts, aspectes que cal destacar per enfocar l’interès dels estudiants cap al que creiem més útil per aconseguir els objectius proposats; visionat de la pel·lícula i debat. Per motivar l’atenció de l’alumne o l’alumna cap aquests punts forts, se’ls lliura un tríptic amb la informació bàsica sobre la pel·lícula i amb una sèrie de qüestions que han d’anar responent. Aquestes qüestions serveixen de base per plantejar i suscitar el debat, enfocant l’atenció dels estudiants no solament cap al coneixement objectiu, sinó també cap a les implicacions ètiques i socials en el seu futur exercici professional. L’activitat té molt bona acollida entre els estudiants i potencia l’interès per la farmacologia i la seua relació amb la vida real.