núm. 22  |  any 2012

Cinema i educació

AULA DE CINEMA

Violeta Martín. Associació Cinefòrum L’Atalante

«La cabina del père Jules en L’Atalante (Jean Vigo, 1934) és un traster de tresors; l’omplin màscares, autòmats, ninots, mans amputades, peixos serra i fotografies de belleses. Els set mars han tatuat de meravelles el cos de Jules en aquell món més ampli que aquesta estreta xalana dels gats que recorre el Sena i els seus canals. L’Atalante, la nostra revista, sempre va tenir alguna cosa de la cabina del père Jules: hi reuníem meravelles i rareses del cinema de qualsevol lloc i temps. Tanmateix, potser encara devem més a la tenacitat del cineasta Jean Vigo –sant patró del cineclub, com el va anomenar Gilles Jacob el 1951– o dels cinèfils que, amb el seu nom, van fundar per tot França cineclubs i revistes des dels quals compartir el seu amor per les pel·lícules. Però L’Atalante va ser també un film destruït, i per això recuperar-lo va comportar un procés d’indagació i de recerca. Avui conèixer el cinema continua implicant un exercici d’investigació, de mirada i memòria.»

No se m’acudeixen millors paraules que aquestes per a descriure l’essència de la nostra activitat que les que el company Luis Pérez va escriure per al número 10 de L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos. El film de Jean Vigo es troba present, per tant, en el nom de la publicació que editem i també en l’associació cultural que ens agrupa, «Cinefòrum L’Atalante».Aquesta associació, formada en gran part per estudiants i antics alumnes de la Universitat de València, és la que gestiona des de l’any 2007 l’Aula de Cinema de la Universitat. Així doncs, un grup de persones amb interessos comuns i un profund amor pel cinema, treballem juntes per a desenvolupar un projecte que ha anat creixent fins a convertir-se en un punt de referència en la vida cultural de la ciutat. En l’actualitat són tres els eixos al voltant dels quals s’articula la programació de l’Aula de Cinema: els cicles cinematogràfics al Col·legi Major Lluís Vives, activitat que va ser el germen del projecte i que té una dècada d’antiguitat; els cicles de temàtica científica o mèdica al Palau de Cerveró, organitzats en col·laboració amb l’Institut d’Història de la Medicina i de la Ciència López Piñero, i les Nits de Cinema al Claustre de La Nau.

La clau del nostre projecte és la il·lusió. Tot reprenent les paraules del nostre company Luis, «servisca aquest entusiasme –que també va guiar Vigo–com a referència per als qui, des de L’Atalante, continuem embarcats en aquest viatge a través de les meravelles i rareses de l’art cinematogràfic».