núm. 34  |  any 2017

José Pérez Ballester | Departament de Prehistòria, Arqueologia i Història Antiga. Universitat de València

A la Universitat de València, per a ser arqueòleg/òloga, el camí més directe és començar amb el grau en Història, que ja recull algunes assignatures relacionades amb l’arqueologia (Arqueologia del Mediterrani, Arqueologia de la península ibèrica, diverses assignatures de prehistòria, etc.) i que ofereix els coneixements teòrics i el rigor científic propis de la formació bàsica dels historiadors, encara que també es podrien cursar els graus en Història de l’Art, en Geografia o altres d’afins. L’especialització en arqueologia és a posteriori, per mitjà del màster oficial en Arqueologia, que a la Universitat de València consta de 60 crèdits.

El màster en Arqueologia té un alt contingut pràctic; s’hi formen arqueòlegs/òlogues capaços d’afrontar la vida laboral com a autònoms o contractats per empreses públiques o privades realitzant excavacions, elaborant informes d’impacte ambiental, etc., alhora que poden difondre el valor del patrimoni històric a través de la divulgació científica. Un altre vessant del màster és formar en la investigació i portar a la realització de la tesi doctoral.

Entre els crèdits obligatoris del màster destaquem els workshops o cursos pràctics de temàtiques variades: excavació i prospecció arqueològica, dibuix i digitalització de materials arqueològics, quantificació i presentació de dades, identificació i classificació de materials, conservació i difusió del patrimoni, disseny i planejament d’intervencions arqueològiques, reconeixement i interpretació del paisatge antic i del que es coneix com a registre biòtic (restes vegetals o animals que ajuden a conèixer el medi i les formes de subsistir dels nostres avantpassats), etc. De manera optativa es poden fer pràctiques en una excavació arqueològica o en un museu o bé assistir a uns seminaris on l’alumnat s’inicia en tasques d’investigació.

Eixides professionals

En els darreres anys, la demanda d’arqueòlegs ha augmentat i els titulats es poden dedicar a l’exercici professional de l’arqueologia com a tècnics arqueòlegs en les diferents administracions públiques, tècnics en gestió cultural i en patrimoni, conservadors o directors de museus i institucions culturals, investigadors en universitats i centres de recerca, ensenyament de la història i de l’arqueologia, etc.