núm. 34  |  any 2017

Redacció

L’origen de les matemàtiques a la Universitat de València es remunta a 1966, quan van assolir una secció pròpia a l’antiga Facultat de Ciències, situada en el número 13 del que aleshores era el Passeig de València al Mar. No va ser fins al 1977, però, quan van tenir facultat pròpia, després d’un augment progressiu dels estudiants i del trasllat al Campus de Burjassot-Paterna. Una ordre ministerial va acordar llavors dividir la Facultat de Ciències en quatre: Ciències Químiques, Ciències Físiques, Ciències Matemàtiques i Ciències Biològiques.

A hores d’ara, l’interès per estudiar matemàtiques no ha parat de créixer i es cobreixen les 80 places del grau amb escreix. De fet, la nota de tall puja cada curs. El curs 2016-2017 arribà a 11,124 de 14. Fins i tot la Universitat de València està treballant en la preparació d’un doble grau en física i matemàtiques. El degà de la Facultat, Juan Monterde, diu que «és molt possible que aquest doble grau s’oferisca en el curs 2018-2019».

Per celebrar el cinquantenari s’han programat al llarg del curs diverses activitats com ara exposicions, conferències o la investidura de doctora honoris causa de la matemàtica María Jesús Esteban. Totes aquestes accions han volgut fer més visible una disciplina que està per tot arreu, però que «no és massa reconeguda socialment», afirma el degà de la Facultat. «L’algorisme de recerca de Google està basat en la teoria de grafs; les connexions segures per a Internet fan servir mètodes criptogràfics a partir de la teoria de nombres; l’anàlisi de les ingents quantitats de dades que es produeixen actualment necessita també de les matemàtiques, i així podríem continuar i no parar», exemplifica Monterde. El paper de les matemàtiques està unit al de la ciència i la tècnica i en una societat tecnològica hi seran cada vegada més presents i necessàries.

Un centre capdavanter

Fa cinquanta anys eren molt pocs els matemàtics que podien publicar els seus treballs en revistes internacionals. Aquells pocs, conta Juan Monterde, degà de la Facultat de Ciències Matemàtiques, van anar formant grups d’investigació que establiren contactes amb altres grups de l’estranger i elevaren, amb molt d’esforç, el nivell de les matemàtiques que es fan ací. Gràcies a aquesta evolució, la Facultat s’ha fet un lloc en les classificacions internacionals com ara l’Academic Ranking of World Universities-ARWU, elaborat per investigadors del Center of World-Class Universities, de la Universitat de Xangai, Jia Tong, on està entre els dos-cents millors centres de matemàtiques del món i la sisena dels centres d’Espanya.