0

núm. 22  |  any 2012  

Print Friendly, PDF & Email

Cinema i educació

CIÈNCIA I MEDICINA

José Antonio Díaz. Institut d’Història de la Medicina i de la Ciència López Piñero

L’Institut d’Història de la Medicina i de la Ciència López Piñero, centre mixt d’investigació de la Universitat de València i del Consell Superior d’Investigacions Científiques, té entre els seus objectius la difusió de la cultura científica. Aquesta tasca es desenvolupa a través d’un programa d’activitats de divulgació, algunes de les quals es fan amb la col·laboració del Vicerectorat de Cultura, Igualtat i Planificació. La seua finalitat és acostar a la comunitat universitària i al públic en general els coneixements al voltant de les relacions entre ciència, història i societat.

Entre les activitats més destacades hi ha els cicles de cinema, organitzats en col·laboració amb l’Aula de Cinema de la Universitat, que difonen cultura científica i cultura cinematogràfica, com a camps no antagònics ni excloents. Els cicles són mensuals i tracten temes específics sobre assumptes relacionats amb la ciència, la tècnica ,la medicina, la salut i el cos. Cada sessió consta d’una presentació per part d’un especialista en la matèria, una introducció sobre els aspectes cinematogràfics a càrrec d’un membre de l’Aula de Cinema, la projecció de la pel·lícula i un col·loqui en què intervenen els assistents.

La filosofi a que inspira aquesta activitat s’allunya d’un dels enfocaments més freqüents en el tractament de les relacions entre ciència i cinema: l’anàlisi del rigor dels continguts científics d’una pel·lícula. Reflecteix una pel·lícula correctament i fidel les dades i els coneixements de la ciència? És versemblant científicament? Tot i ser lícites, aquestes preguntes no responen a la missió ni a l’objectiu del nostre Institut, que és l’estudi de la ciència en el seu context històric, social i cultural. La nostra perspectiva es basa en la idea que la ciència és una activitat humana que forma part de la cultura i, com a tal, el cinema –com d’altres manifestacions artístiques i literàries–s’apropia dels seus coneixements, de les seues imatges i dels seus valors per a dotar-los de nous sentits, propòsits i continguts simbòlics. Els temes, les pràctiques, els personatges, les institucions i les professions de la ciència es reflecteixen en el cinema, mitjançant un procés de reelaboració i recontextualització discursiva, i són utilitzats per la ficció cinematogràfica amb determinades funcions ideològiques, culturals, polítiques o socials, que van més enllà de la versemblança, o de la fidelitat a la realitat científica. Descobrir, analitzar i explicar aquests usos socials de la ciència a través del cinema és la missió, precisament, de la nostra activitat cinematogràfica.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 4 14 ?