0

núm. 22  |  any 2012  

Print Friendly, PDF & Email

Redacció

Un projecte sobre hàbitat i territori, impulsat per les cinc universitats valencianes públiques, ha aconseguit el segell de campus d’excel·lència internacional atorgat pel Ministeri d’Educació. CAMPUSHABITAT5U és el segon projecte d’excel·lència internacional en què participa la Universitat de València. El primer, VLC/CAMPUS, es du a terme juntament amb el Consell Superior d’Investigacions Científiques i la Universitat Politècnica de València.

La proposta conjunta de les universitats del sistema universitari públic valencià (SUPV) es va presentar amb el lema «Unim excel·lència, millorem l’hàbitat, reactivem el benestar» al Museu Reina Sofia de Madrid el proppassat mes d’octubre, on va competir amb altres 16 projectes. Aquesta iniciativa va aconseguir el màxim import que s’atorgà en la convocatòria, set milions d’euros, i és l’única a l’estat espanyol relacionada amb l’hàbitat i el territori.

El projecte s’articula sobre quatre grans àrees d’actuació: planificació i gestió del territori, millora de l’espai social, edificació i llar. La finalitat és esdevenir l’impuls d’un procés de creixement intel·ligent, sostenible i integrador que ajude a desenvolupar un model equilibrat i coherent socialment i que genere alhora noves oportunitats econòmiques. D’altra banda, també pretén contribuir a fer del territori valencià un punt de referència internacional acadèmic i científic dins l’Arc Mediterrani Europeu. En aquest sentit caldria afegir que, a més de les cinc universitats públiques valencianes –la Universitat d’Alacant, la Universitat Jaume I de Castelló, la Universitat Miguel Hernández d’Elx, la Universitat Politècnica de València i la Universitat de València–, aquesta iniciativa té el suport d’altres agents com ara el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), la Xarxa d’Instituts Tecnològics de la Comunitat Valenciana (REDIT), empreses i grups empresarials del sector de l’hàbitat i el territori, i institucions i ajuntaments de les principals ciutats del País Valencià.

La implicació de totes les universitats valencianes i del conjunt d’agents socials abans esmentats fan del projecte una eina integradora i interdisciplinària que busca millorar l’entorn i reactivar el benestar social mitjançant la recerca i la innovació, i en conseqüència millorar també l’ocupabilitat dels futurs titulats universitaris i del conjunt de la societat valenciana

Física, al rànquing de Xangai

La Facultat de Física de la Universitat de València és l’únic centre universitari espanyol que es troba entre els 100 primers del món segons el rànquing internacional publicat per la Universitat de Xangai. Concretament es troba en la posició 76 del rànquing mundial ex aequo amb altres 26 centres universitaris, posició que repeteix per segon any consecutiu.

La Universitat Jiao Tong de Xangai elabora des de 2003 aquest rànquing que avalua a les 500 millors universitats del món en base a aspectes com ara la quantitat i la qualitat de la producció científica. A més d’establir una classificació global, en 2007 el rànquing va ser ampliat a cinc grans àrees, i en 2009, a cinc àrees més restringides: matemàtiques, química, física, ciències de computació i economia i finances.

Actualització científica per al professorat

Dins de la tretzena edició de la Setmana de la Ciència i la Tecnologia de la Universitat de València 2011 hi ha una proposta destinada específicament al professorat de

secundària i de batxillerat que anualment impulsa la Càtedra de Divulgació de la Ciència de la Universitat de València, amb el patrocini d’altres entitats. Es tracta de la Jornada d’Actualització Científica que enguany es desenvolupa al llarg del matí del dissabte 19 de novembre, a l’Octubre Centre de Cultura Contemporània. L’objectiu d’aquesta iniciativa de divulgació, que coordina Juli Peretó, del Departament de Bioquímica i Biologia Molecular de la Facultat de Ciències Biològiques de la Universitat de València, és actualitzar els coneixements sobre l’evolució humana del professorat de nivells preuniversitaris i afavorir el debat sobre temes evolutius actuals amb especialistes i investigadors.

La inscripció s’ha de fer a www.uv.es/incorporaciouv/cooperacio, un web on també es pot obtenir informació sobre les diverses activitats com ara olimpíades, tallers i pràctiques de laboratori que cada curs ofereixen els diversos centres i serveis de la Universitat de València.

Una iniciativa pionera sobre les relacions de gènere

A partir d’aquest curs, els estudiants de grau de la Universitat de València poden triar una assignatura sobre relacions de gènere, una iniciativa totalment nova en l’àmbit de les universitat espanyoles. Qualsevol alumne matriculat en un grau la pot cursar i incorporar al seu expedient acadèmic per un valor de 6 crèdits ECTS. Per als estudiants de grau de les branques de Ciències i d’Enginyeria i Arquitectura hi ha l’assignatura Relacions de gènere, ciències, tecnologia i societat; els de la branca d’Arts i Humanitats disposen de Relacions de gènere, pensament, història i societat; al seu torn, s’ha ofert als de Ciències de la Salut Relacions de gènere, salut i societat i, finalment, els qui cursen un grau vinculat a la branca de Ciències Socials i Jurídiques es poden matricular en Relacions de gènere, polítiques, ciutadania i societat. Aquestes 4 assignatures tenen un contingut troncal comú que es completa amb una part més específica adaptada a l’àrea de coneixement a què està adscrit el grau que cursa l’estudiant. Les assignatures s’imparteixen durant el segon quadrimestre i es proposa una docència semipresencial d’un total de 14 sessions repartides en dues hores setmanals més una altra part de formació en línia.

L’Institut Universitari d’Estudis de la Dona de la Universitat de València és el responsable de l’organització i gestió d’aquesta proposta formativa que permetrà, des d’ara, que les persones amb formació universitària incorporen al seu currículum formatiu els estudis de gènere.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 14 15 ?