0

núm. 25  |  any 2013  

Print Friendly, PDF & Email
Carol Borràs | Fotografia: Ana Ponce & Ivo Rovira

Escola Valenciana i la Universitat de València han signat un conveni específic, dins de l’acord marc de col·laboració subscrit el 2003, pel qual es posa en funcionament la Unitat d’Assessorament i Recerca sobre l’Educació Multilingüe (UEM-UVEG), una entitat universitària que farà propostes sobre el multilingüisme educatiu basades en postulats científics i atenent a la realitat sociolingüística de l’alumnat.

La nova Unitat d’Assessorament i Recerca sobre l’Educació Multilingüe de la Universitat de València-Estudi General (UEM-UVEG), constituïda el passat novembre, s’afegeix a la creada el 2003, la UEM-UA de la Universitat d’Alacant (www.ua.es/uem), i la més recent, la UEM-UJI, de la Universitat Jaume I de Castelló (www.laela.uji.es/uem), cadascuna a les tres universitats valencianes públiques amb estudis de magisteri, filològics i de ciències de l’educació. Totes tres han estat impulsades per Escola Valenciana en el si de l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana.

Tot i la intensa activitat de les dues unitats inicials en aquesta matèria, Escola Valenciana va proposar la creació d’una tercera a la Universitat de València «perquè és una institució acadèmica de referència, amb professorat que pot fer moltes aportacions en aquest camp», explica el president de l’entitat, Vicent Moreno. Les tres «han de ser la veu de prestigi científic per garantir un sistema educatiu que fomente l’aprenentatge per igual del valencià i del castellà a tot l’alumnat i un millor coneixement d’una tercera llengua, com l’anglès, un objectiu prioritari que a hores d’ara no acompleix el decret sobre plurilingüisme», puntualitza el president d’Escola Valenciana.

«S’ha treballat molt i molt bé en les línies en valencià, malgrat el poc o gens de suport de l’administració, per això són les que estan en millors condicions d’afrontar l’educació multilingüe, però el decret i les retallades a l’escola pública poden afectar-les greument. Des de la Universitat treballarem per donar-hi tot el nostre suport», apunta Maria Conca, directora de la nova UEM-UVEG. Aquesta unitat està integrada per professorat de diversos departaments de llengües de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació, del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la Facultat de Magisteri i per professorat vinculat d’Escola Valenciana amb una llarga trajectòria docent.

Les tres unitats funcionen independentment, però de manera coordinada. «Es tracta de sumar esforços i treballar en una mateixa direcció», explica Conca. Després de la primera reunió conjunta el passat desembre, s’ha celebrat una jornada de treball intern de les tres UEM amb l’objectiu d’establir accions comunes per al 2013, entre les quals, unes jornades adreçades a mestres per tractar aspectes teòrics i pràctics sobre l’aplicació del decret de plurilingüisme.

Principals línies de treball de les UEM

Les prioritats, a més de la recerca i la difusió d’investigacions sobre educació multilingüe, se centren en la consecució d’iniciatives per assessorar els docents valencians (d’escoles, centres d’educació secundària i d’universitats) i per fomentar la col·laboració entre els centres respecte al plurilingüisme i la seua aplicació pràctica, a més d’incidir en la necessària formació dels futurs docents. Els centres poden contactar amb les UEM directament mitjançant web (s’està estudiant un web conjunt amb enllaços a les diferents unitats) per tal que els assessoren en el seu cas concret.

El naixement de la nova UEM

El Paranimf de la Universitat de València acollí el juny passat l’acte institucional en el qual 35 entitats i institucions acadèmiques –entre les quals, Escola Valenciana i les 5 universitats públiques valencianes− rebutjaven l’aleshores esborrany del decret de plurilingüisme. També s’hi presentava el document consensuat amb propostes per aconseguir un model educatiu plurilingüe efectiu que adreçaren amb anterioritat a la Conselleria d’Educació. Finalment, el govern autonòmic no incorporà cap d’aquestes propostes al decret ja implantat en aquest curs i el Consell d’Europa, recentment, l’instava a clarificar el decret després d’emetre un informe en la mateixa línia del document presentat a la Universitat. És en aquest context que naix la nova Unitat d’Assessorament i Recerca sobre l’Educació Multilingüe.

«S’ha treballat molt i molt bé en les línies en valencià, malgrat el poc o gens de suport de l’administració, per això són les que estan en millors condicions d’afrontar l’educació multilingüe, però el decret i les retallades a l’escola pública poden afectar-les greument. Des de la Universitat treballarem per donar-hi tot el nostre suport»

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 8 4 ?