0

núm. 25  |  any 2013  

Print Friendly, PDF & Email
Professorat de Filosofia i Ciències de l’Educació de la Universitat de València impulsa un grup obert basat en l’aprenentatge entre iguals on participen docents de tots els nivells educatius i estudiants de grau i de postgrau. Els mouen les ganes de compartir experiències i d’aprendre dels altres en la tasca quotidiana en l’aula.
Magda R. Brox | Fotografia: Ana Ponce & Ivo Rovira

Una cosa tan senzilla, però alhora atípica, com un espai de trobada per a docents de tots els nivells educatius, i obert per a estudiants de l’àmbit de l’educació. Un lloc on discutir de manera habitual els problemes i les inquietuds quotidianes de l’aula, la forma d’avaluar, la d’impartir una classe, la d’abordar una lectura o compartir experiències per fomentar la participació de l’alumnat. Això és el que pretén ser el Grup de Recerca Universitària del Professorat segons dos dels seus impulsors, Jaume Martínez Bonafé i César Cascante, professors del Departament de Didàctica i Organització Escolar de la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació de la Universitat de València. Ambdós, amb una destacada trajectòria en els Moviments de Renovació Pedagògica i de formació del professorat, han posat el marxa El Grup, perquè ells prefereixen referir-se així a aquest refugi, a aquest lloc i temps de trobada en el qual professores, professors i estudiants de l’àmbit de l’educació expressen la seua opinió sobre qualsevol tema.

A hores d’ara ja són 40 persones les que es reuneixen mensualment a la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació de la Universitat de València, a més de tenir un espai web i de comunicar-se mitjançant una llista de distribució. Aquesta iniciativa «sorgí el curs passat, entre el professorat del nostre departament i uns altres afins davant la inquietud que hi havia sobre aquests temes», explica Cascante. I de manera immediata s’hi van voler sumar el professorat de tots els nivells educatius.

Al Grup hi ha xarrades i debats, i d’acord amb Martínez Bonafé, professor jubilat recentment: «es fa una exposició inicial de mitja hora i, posteriorment, tothom parla i no hi ha distincions entre professors universitaris, de Primària, Secundària o estudiants de Magisteri i d’Educació Social, perquè allò que ens interessa és el debat horitzontal. Aquesta és la filosofia que ens inspira, la tendència natural del debat».

Després d’adonar-se de la inexistència d’espais d’aquest tipus a València i en l’entorn universitari, han decidit crear-lo, perquè és cert que si bé hi ha òrgans de govern universitaris, com les juntes de facultat, que aborden la docència o l’estructura dels estudis universitaris, des del Grup de Recerca Universitària es pretén ajudar el docent a un altre nivell, en l’experiència més íntima i individual: la d’impartir una classe. «Ningú no sap allò que passa dins d’una classe, és un lloc ocult, i totes les persones en algun moment ens hi hem trobat a soles i considerem que és important aprendre col·lectivament de l’experiència de tot el grup, obrir l’aula a un procés de reflexió i més en aquests moments de limitacions econòmiques, de capitalisme salvatge», puntualitza Martínez Bonafé. Espais de trobada, de refugi acadèmic en els quals la gent acudeix lliurement perquè no hi ha reconeixements, ni mèrits per esforçar-se a ensenyar millor, a diferència de la investigació, que sí es premia en la carrera acadèmica.

La idea és que en cada reunió es desenvolupe un tema monogràfic i es grave en vídeo de manera que arriben des de la Universitat de València a altres llocs, per esdevenir així un referent de l’ensenyament. També tenen la pretensió de realitzar trobades amb xarxes docents preocupades pel reciclatge i la innovació pedagògica, de treballar en aquesta espècie de laboratori en la construcció d’una escola millor, en la qual es crea cultura i es millora la docència, i d’una universitat pública i democràtica. Alguna cosa que ja feia el pedagog i mestre Gonzalo Anaya, i que si visquera –hi coincideixen Cascante i Martínez Bonafé, que van treballar amb ell en diverses iniciatives– estaria ací, en El Grup.

www.uv.es/GRUP/Grup/Benvinguda.html
 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 4 15 ?