0

núm. 27  |  any 2013  

Ricard Huerta. Professor del Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la Facultat de Magisteri i director de l’Institut Universitari de Creativitat i Innovacions Educatives, Universitat de València.

Entre les temàtiques que més han preocupat les investigacions sobre educació artística durant els darrers anys destaca l’acció educativa als espais d’art (Huerta, 2010). Una fita teòrica important per entendre aquest panorama innovador, la tenim en l’article d’Irit Rogoff “Turner” (www.e-flux.com/journal/turning). Noves temàtiques i interessos van acostant els museus als públics (http://issuu.com/icom-ce_librovirtual/docs/icom-ce_digital_08). És evident que el professorat continua animat per portar el seu alumnat als centres d’art, si bé amb motiu de les retallades hem assistit a una nova postura combativa que consisteix a anul•lar una part de les activitats extraescolars. Considerem un error prendre mesures que encara representen més impossibilitats per als joves, ja que l’alumnat se sent molt motivat davant d’aquestes activitats alternatives que comporten experiències externes a l’aula. Cal estar pendent de les novetats. No ens podem perdre visites amb els estudiants a exposicions com la d’El Roto que actualment tenim a La Nau, ni tampoc oblidar-nos de l’oferta de les galeries i sales d’art contemporani, uns espais cada vegada més orientats a la deriva educativa. També en el cinema podeu trobar un aliat per interpretar l’art a les aules (www.uv.es/cinemag).

La relació entre el professorat i els educadors de museus avança positivament en molts aspectes (http://uv.academia.edu/ricardhuerta), però cal insistir a millorar-ne els punts de trobada per optimitzar els interessos de cada col•lectiu. Un dels exemples modèlics en l’aposta educativa d’art contemporani és el CA2M (www.ca2m.org), amb una programació agosarada i realment pensada per involucrar el professorat i el seu alumnat. També s’han de valorar els esforços d’implicació per part de l’Espai d’Art Contemporani de Castelló (www.eacc.es). L’oferta dels museus hauria d’avançar decididament cap al gir educatiu que proposava Rogoff. En qualsevol cas, si la realitat no acompanya, haurem de ser nosaltres, el professorat de secundària i universitari, els qui encetem noves vies de contacte per fondre’ns amb l’art contemporani. Diu Reinaldo Laddaga (2010) que el teatre pot esdevenir un lloc per avançar en el saber pràctic de la formació de col•lectivitats. L’art està en moltes de les accions que tenim a prop. Des del sublevador grafiti fins a la performance, o les accions urbanes, disposem d’una sèrie de referents vàlids per estimular l’alumnat cap a la reflexió, la creació, el gaudi i el posicionament crític (Huerta & de la Calle, 2013). Tenim les escultures a l’aire lliure, i l’oferta d’esdeveniments puntuals com ara Art Públic/Universitat Pública. Es tracta d’opcions que també impulsen activitat educativa. Som partidaris d’implicar tant els artistes com el professorat i els estudiants de Belles Arts per visitar els centres educatius, per parlar sobre les seues experiències i per informar de tot el que passa en l’art actual. Encoratgem el professorat de secundària que organitze als seus instituts activitats de caire artístic, que acosten els creadors a les aules. També podeu comptar amb xarrades i conferències informatives contactant amb AVALEM (http://avalem.wordpress.com), l’Associació Valenciana d’Educadors de Museus, o bé amb l’Institut de Creativitat i Innovacions Educatives (www.uv.es/icie), llegir revistes que tracten la temàtica (www.revistaeari.org, www.arteindividuoysociedad.es) o fins i tot animar-vos a realitzar el postgrau en Educació Artística i Gestió de Museus (http://postgrado.adeit-uv.es/13412070) que organitza la nostra Universitat.

Per al pròxim 2014 us convidem també a participar en dues iniciatives que segurament us resultaran atractives, si és que considereu l’art contemporani i l’educació en arts una bona manera de revifar els interessos educatius. D’una banda, teniu les V Jornades d’Investigació en Educació Artística que es faran el 4 de febrer a la Facultat de Magisteri, en les quals participarà la vicepresidenta d’InSEA Teresa Torres  (http://insea.org). Al mateix centre (www.uv.es/magisteri), els dies 6 i 7 de novembre de 2014, organitzem el Congrés Internacional Educació Artística i Diversitat Sexual, una trobada per debatre i aprendre sobre els espais de llibertat que permet l’art i l’educació en arts (http://artemaestrosymuseos.wordpress.com). Salut, i bona lletra!

——————————————————————————————-

Huerta, R. (2010) Maestros y museos. Educar desde la invisibilidad. València, PUV.

Huerta, R. & De la Calle, R. –eds.- (2013) Patrimonios migrantes. València, PUV.

Laddaga, R. (2010) Estética de la emergència. Buenos Aires, Adriana Hidalgo.

* El títol complet de l’article és: El gir educatiu i les relacions d’amor/odi entre museus, art contemporani i professorat.

 

 

 

 

 

 

 

Normal
0

21

false
false
false

ES-TRAD
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Taula normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

 

 

Normal
0

21

false
false
false

ES-TRAD
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Taula normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 6 13 ?