núm. 34  |  any 2017

José I. Valenzuela Ríos | Departament de Botànica i Geologia. Universitat de València

La professió de paleontòleg/a és molt apassionant, ja que ens dediquem a estudiar l’evolució de la vida sobre la Terra mitjançant els registres d’organismes i de l’activitat d’aquests organismes que han quedat preservats a les roques, als fòssils i a les pistes fòssils, respectivament.

Les aplicacions de la paleontologia i les possibilitats de treball dels paleontòlegs són nombroses: la investigació, la cerca i avaluació de recursos naturals, la conservació i gestió del patrimoni, el monitoratge d’obra pública, la docència, etc. Gràcies a la paleontologia s’ha pogut establir l’escala de temps internacional estàndard o la taula cronoestratigràfica –que permet ordenar tots els esdeveniments que s’han succeït a la Terra al llarg dels seus 5.500 milions d’anys. També, gràcies als fòssils es poden establir correlacions precises entre diverses regions, països i continents i es reconstrueix l’evolució climàtica i paleogeogràfica o els canvis en el nivell del mar. Les dades aportades per la paleontologia ajuden, doncs, a comprendre alguns dels problemes actuals –com el canvi climàtic–, alhora que hi proposen solucions.

Ara bé, l’estudi dels fòssils requereix una sèrie de coneixements geològics i biològics que impliquen una formació bàsica adequada en ambdues disciplines i una posterior especialització. A la Universitat de València es pot començar estudiant el grau en Biologia i accedir després al màster en Paleontologia i completar la formació amb dues assignatures de geologia dissenyades a aquest efecte. També es pot accedir al màster des del grau en Ciències Ambientals, i en aquest cas és recomanable assistir a classes de paleontologia. Si s’accedeix des d’altres graus afins, és recomana cursar o assistir a classes bàsiques de geologia, biologia i paleontologia.

Estudis de postgrau.

En l’actualitat, el màster universitari en Paleontologia de la Universitat de València és l’únic màster a Espanya d’aquest camp amb un marcat caràcter pràctic i té molt bona acollida a nivell nacional i internacional, amb estudiantat de diferents universitats espanyoles i estrangeres.