núm. 34  |  any 2017

Héctor Torrado Mateo | Grup d’Estudiants de Biologia Marina Bioblau. Universitat de València

A la Universitat de València una manera de començar, si us interessa la biologia marina, és estudiant el grau en Biologia, que proporciona una bona i necessària base de biologia general amb independència del camp d’estudi en què un vulga especialitzar-se. El grau però, ofereix poca formació específica en biologia marina, amb una única assignatura en quart curs. No obstant això, és fàcil fer el treball de fi de grau i/o les pràctiques externes (parts molt importants de la carrera en què s’aprèn molt sobre la que serà la nostra especialitat) relacionats amb la biologia marina.

En paral·lel, hi ha una oferta interessant de cursos que tracten diversos aspectes de la biologia marina i que s’ofereixen tant dins com fora de la Universitat: Grup d’Estudiants de Biologia Marina Bioblau, Departament de Zoologia de la Facultat de Ciències Biològiques, Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva, l’Oceanogràfic, etc.

D’altra banda, hi ha dues opcions de màster oficial amb contingut marí: el màster en Aqüicultura i el màster en Biodiversitat: Conservació i Evolució. En el cas del primer, s’obtenen tots els coneixements necessaris per a treballar en el sector de l’aqüicultura, tant la marina com la d’aigües continentals. I pel que fa al màster en Biodiversitat, s’ofereixen tres itineraris i tots tres tenen una part de biologia marina. Els itineraris són Biodiversitat i conservació animal (amb assignatures com Adaptacions animals a ambients marins, Conservació del medi marí, Diversitat dels ecosistemes marins, Ecologia i sistemàtica d’invertebrats marins i Ictiologia); Biodiversitat i conservació vegetal (en què s’estudia la Diversitat i biologia de les algues); i Biodiversitat i conservació dels ecosistemes (en què s’aprofundeix sobre El medi físic marí com a suport de la biodiversitat). Si es vol abastar el màxim nombre possible d’assignatures de biologia marina, la millor opció és fer l’itinerari de Biodiversitat i conservació animal i tractar de substituir alguna de les optatives no marines per les que s’ofereixen en els altres itineraris.

Formació.

A la Universitat de València es pot estudiar el grau en Biologia i hi ha dos màsters oficials amb contingut marí: el màster en Aqüicultura i el màster en Biodiversitat: Conservació i Evolució.