núm. 26 | any 2013
Esther Gracia, professora coordinadora de primer curs del grau en Relacions Laborals. Universitat de València
El primer curs del grau en Relacions Laborals i Recursos Humans permet l’accés a tots els estudiants de batxiller, independentment dels diferents estudis previs. Tanmateix, és recomanable que hagen adquirit algunes bases teòriques i metodològiques de les disciplines principals de les Ciències Socials, com la psicologia, la sociologia, l’economia, el dret i la gestió empresarial. D’aquesta manera, assignatures cursades en batxillerat, com Economia de la CV, Psicologia, Fonaments de direcció d’empresa i, fins i tot, Matemàtiques aplicades a les ciències socials poden facilitar l’adaptació a aquest grau.
Per a les assignatures de Psicologia del treball i Conducta organitzacional, ambdues de primer curs, sempre és d’ajuda que els estudiants tinguen una base en diversos coneixements relacionats amb alguns processos bàsics de la conducta humana, com pot ser l’estudi de la motivació, la percepció, la comunicació… i, fins i tot, l’adquisició de conceptes bàsics com, per exemple, què és una organització.
Quan els estudiants comencen els estudis a la Universitat, es troben davant un mètode d’ensenyament, de treball i d’estudi diferent al de batxillerat. Per això, les habilitats i competències que cal reforçar, a més dels coneixements i les competències específiques de cada matèria, són les competències transversals imprescindibles en el grau i necessàries per a més d’una assignatura. Així, per exemple, la capacitat d’organització i planificació o la de dur a terme un aprenentatge autònom són fonamentals per a l’estudi independent de l’estudiant. També la capacitat per al treball en grup, la comunicació escrita i oral eficaç són competències normalment necessàries per al treball continu. Finalment, la capacitat per a resoldre problemes i la capacitat d’anàlisi, de síntesi i de raonament crític són competències requerides i molt importants, tant perquè permeten demostrar el desenvolupament educatiu dels estudiants en les proves avaluadores, com perquè són molt valorades en el món laboral.
A la Universitat, en general, es fa un ús ric i variat de metodologies docents. Aquesta varietat permet que l’alumnat adquirisca una major capacitat d’adaptació i riquesa competencia, tan valorades en el món professional.
Cal destacar que, en l’actualitat, el professorat tenim a la nostra disposició eines electròniques que optimen la comunicació amb els estudiants. Permeten, per exemple, establir tutories virtuals, rebre i corregir treballs, publicar notes privades i, per això, la formació i el foment de l’ús correcte de les noves tecnologies per a facilitar aquesta adaptació és també molt necessària.
Leave a Reply